Min MVC är ett säkert digitalt verktyg som kan användas för kommunikation mellan dig och din vårdgivare.
Vid akuta besvär kontakt 112
Ja, du kan använda Min MVC och kontakta din vårdgivare oberoende på vart du befinner dig i världen. Det som krävs är BankID och bra internetuppkoppling. Tänk på att recept som utfärdas kan hämtas ut endast i Sverige.
All datatrafik är krypterad. Din identitet verifieras med e-legitimation (BankID) och vårdgivarens med SITHS-kort.
Information kring kommunikationen behandlas under sträng sekretess i enlighet med personuppgiftslagen och patientdatalagen.
Relevant information journalförs i vårdgivarens ordinarie journalsystem precis som vid ett telefonsamtal. Din patientjournal skyddas av sekretess, dvs endast sjukvårdspersonalen som har hand om vården av dig, eller av annan anledning behöver uppgifterna för att kunna utföra sitt arbete inom vården, tillåts läsa din journal.
För vidare information om hur dina personuppgifter behandlas hänvisar vi till användarvillkoren.
Endast din vårdgivare kan se dina meddelanden. Om din vårdgivare är sjuk eller på semester kan du hänvisas till en annan vårdgivare på samma enhet.
Din vårdgivare kommer att journalföra relevanta delar av kommunikationen, precis som vid ett telefonsamtal.
Appen behöver tillgång till dina bilder och samtalsfunktion för att kunna skicka bilder till och samtala med läkaren. Detta berör endast det som finns i appen-inget annat i din telefon.
Din vårdgivare kan se meddelande som är förda inom den verksamhet där vårdgivaren arbetar.
Likasom vilken vårdenhet som helst är vi ålagda att följa personuppgiftslagen (PuL) och Patientsäkerhetslagen ( PSL) Personuppgifterna sparas krypterat.
Appen finns tillgänglig på iOS (v 9.0 eller senare) och Android (v 5.0 eller senare). Du behöver också BankID/ mobilt BankID för att logga in och god internetuppkoppling.
Kontrollera att ditt operativsystem på telefonen/ surfplattan stöds av appen (iOS v 9.0 eller senare eller Android v 5.0 eller senare).
Kontrollera din internetuppkoppling genom att t.ex undersöka om mobildata är på eller av för appen.
Du kan också prova att uppdatera appen i App Store eller Google Play och starta om appen.
Vänligen kontakta MinMVC support för ytterligare hjälp e-post info@healthonline.se
Supporten är öppen vardagar kl 9 – 17.
MinMVCs support kan inte besvara frågor gällande patientärenden (Patientsäkerhetslagen 2010-659)
Om din vårdgivare bedömer att du behöver ta prover av något slag skriver vårdgivaren en remiss och hänvisar dig till en provtagningscentral.
När du har tagit proverna skickas resultat till din vårdgivare, som kontaktar dig med resultatet och hur ni kan gå vidare. När proverna har analyserats får du ett meddelande.
MinMVC kan användas för att boka och omboka besök hos din vårdgivare.
Ja, om din vårdgivare gör bedömning att du behöver receptbelagd medicin. Man skriver ut elektroniska recept vilket innebär att du kan hämta din medicin på valfritt apotek i Sverige. Din vårdgivare kan också förnya ditt recept om det behövs.
Läkaren bedömer om sjukintyg kan skrivas utan fysisk undersökning eller besök på mottagningen. Likaså, vårdgivaren kan utfärda intyg för utebliven resa eller tävling under förutsättning av inget behov av fysisk undersökning krävs för intyget.
Din vårdgivare avgör om remiss krävs och så fall vilken typ av remiss. Vårdgivaren får svar efter att du har genomgått undersökning eller varit på besök.