MinMVC | Vanliga frågor
174
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-174,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,footer_responsive_adv,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
Vanliga frågor
Vad kan Min MVC användas för?

Min MVC är ett säkert digitalt verktyg som kan användas för skriftlig kommunikation mellan dig och din  vårdgivare.

Hur använder jag Min MVC?
  1. Logga in säkert med BankID. Du väljer sedan din vårdgivare och öppnar chatten.
  2. Din vårdgivare öppnar chatten under sin ordinarie arbetstid och besvarar ditt meddelande. Vårdgivaren kan ge dig direkta svar och råd, skriva ut elektroniska recept, utfärda intyg och ordinera provtagning. Om det behövs kan vårdgivaren föreslå att ni bokar ett möte alternativt hänvisa till annan vårdgivare eller vårdnivå.
  3. Du får en notis om att vårdgivaren svarat på ditt meddelande i appen.
  4. Du loggar in på nytt och kan ta del av svaret. Om något är oklart kan du ställa följdfrågor.

 

Vid akuta besvär kontakt 112

Kan jag använda Min MVC när jag är utomlands eller någon annanstans i Sverige?

Ja, du kan använda Min MVC och kontakta din vårdgivare oberoende på vart du befinner dig i världen. Det som krävs är BankID och bra internetuppkoppling. Tänk på att recept som utfärdas kan hämtas ut endast i Sverige.

Är det säkert att använda MinMVC?

All datatrafik är krypterad. Din identitet verifieras med e-legitimation (BankID) och vårdgivarens med SITHS-kort.

Hur lagras informationen?

Information kring kommunikationen behandlas under sträng sekretess i enlighet med personuppgiftslagen och patientdatalagen.

Vem kan läsa min journal?

Relevant information journalförs i vårdgivarens ordinarie journalsystem precis som vid ett telefonsamtal. Din patientjournal skyddas av sekretess, dvs endast sjukvårdspersonalen som har hand om vården av dig, eller av annan anledning behöver uppgifterna för att kunna utföra sitt arbete inom vården, tillåts läsa din journal.

För vidare information om hur dina personuppgifter behandlas hänvisar vi till användarvillkoren.

Vem kan se mina meddelanden?

Endast din vårdgivare kan se dina meddelanden. Om din vårdgivare är sjuk eller på semester kan du hänvisas till en annan vårdgivare på samma enhet.

Kommer meddelanden i appen att journalföras?

Din vårdgivare kommer att journalföra relevanta delar av kommunikationen, precis som vid ett telefonsamtal.

Varför be appen om rättigheter på min telefon?

Appen behöver tillgång till dina bilder och samtalsfunktion för att kunna skicka bilder till och samtala med läkaren. Detta berör endast det som finns i appen-inget annat i din telefon.

Kan min vårdgivare se mina tidigare chattmeddelande?

Din vårdgivare kan se meddelande som är förda inom den verksamhet där vårdgivaren arbetar.

Hur behandlas mina personuppgifter?

Likasom vilken vårdenhet som helst är vi ålagda att följa personuppgiftslagen (PuL) och Patientsäkerhetslagen ( PSL) Personuppgifterna sparas krypterat.

Vilken teknik behöver jag för att använda MinMVC?

Appen finns tillgänglig på iOS (v 9.0 eller senare) och Android (v 5.0 eller senare). Du behöver också BankID/ mobilt BankID för att logga in och god internetuppkoppling.

Appen fungerar inte, vad gör jag?

Kontrollera att ditt operativsystem på telefonen/ surfplattan stöds av appen (iOS v 9.0 eller senare eller Android v 5.0 eller senare).

Kontrollera din internetuppkoppling genom att t.ex undersöka om mobildata är på eller av för appen.

Du kan också prova att uppdatera appen i App Store eller Google Play och starta om appen.

Vänligen kontakta MinMVC support för ytterligare hjälp e-post info@healthonline.se

Supporten är öppen vardagar kl 9 – 17.

MinMVCs support kan inte besvara frågor gällande patientärenden (Patientsäkerhetslagen 2010-659)

Hur gör jag om jag behöver ta prover?

Om din vårdgivare bedömer att du behöver ta prover av något slag skriver vårdgivaren en remiss och hänvisar dig till en provtagningscentral.

När du har tagit proverna skickas resultat till din vårdgivare, som kontaktar dig med resultatet och hur ni kan gå vidare. När proverna har analyserats får du ett meddelande.

Kan jag boka tid hos min vårdgivare?

MinMVC  kan användas för att boka och omboka besök hos din vårdgivare.

Kan jag få recept utskriven via MinMVC?

Ja, om din vårdgivare gör bedömning att du behöver receptbelagd medicin. Man skriver ut elektroniska recept vilket innebär att du kan hämta din medicin på valfritt apotek i Sverige. Din vårdgivare kan också förnya ditt recept om det behövs.

Kan jag få sjukintyg och läkarintyg via appen?

Läkaren bedömer om sjukintyg kan skrivas utan fysisk undersökning eller besök på mottagningen. Likaså, vårdgivaren kan utfärda intyg för utebliven resa eller tävling under förutsättning av inget behov av fysisk undersökning krävs för intyget.

Kan jag få remiss via MinMVC ?

Din vårdgivare avgör om remiss krävs och så fall vilken typ av remiss. Vårdgivaren får svar efter att du har genomgått undersökning eller varit på besök.